Rondje om de brink
In het Scheepstra Kabinet, Museum Havezate Mensinge, Catharinakerk en Speelgoedmuseum Kinderwereld ervaren leerlingen spelenderwijs hoe het leven rond 1910 eruit zag. Vier thema's komen hierbij steeds terug: wonen, spelen, school en het geloof van vroeger.
Het project begint met twee voorbereidende lessen in de klas. De leerkracht krijgt hiervoor digitaal lesmateriaal dat kan worden afgedrukt voor de leerlingen. Aan de hand van verhalen, afbeeldingen en werkbladen bereiden de leerlingen zich voor. Daarna gaan de leerlingen op excursie. Ze bezoeken de vier erfgoedinstellingen aan de hand van een tijdschema. Bij elke instelling krijgen ze een speciale rondleiding of opdracht van ongeveer vijfentwintig minuten. De instellingen hebben hiervoor een programma ontwikkeld dat aansluit bij de voorbereiding in de klas.
Terug in de klas verwerken de leerlingen hun ervaringen aan de hand van opdrachten en 'het grote vroeger spel'.
Praktische informatie
Uitvoerende(n): Catharinakerk, Museum Havezate Mensinge, Speelgoedmuseum Kinderwereld en Scheepstra Kabinet
Categorie: erfgoed
Groep(en): 3 - 4
Soort activiteit: excursie
Ruimte: Catharinakerk, Museum Havezate Mensinge, Speelgoedmuseum Kinderwereld en Scheepstra Kabinet
Verduistering : nvt
Duur: 2,5 uur
Lesmateriaal
Hieronder staan het te downloaden lesmateriaal, de lesbrief van de uitvoerende en (eventueel) extra film- en downloadbestanden.
Handleiding docenten - Rondje om de Brink
Werkbladen - Rondje om de Brink
Het grote vroeger spel - Rondje om de Brink
Afbeeldingen Erfgoedinstellingen - Rondje om de Brink
Afbeeldingen verhaal Ot en Sien - Rondje om de Brink