Rondje om de Brink

Rondje om de Brink

Met het erfgoedproject 'Rondje om de Brink' maken leerlingen van groep 3 en 4 kennis met vier erfgoedinstellingen in Roden.

In het Scheepstra Kabinet, Museum Havezate Mensinge, de Catharinakerk en Speelgoedmuseum Kinderwereld ervaren leerlingen spelenderwijs hoe het leven rond 1910 eruit zag. 

Vier thema's komen hierbij steeds terug: wonen, spelen, school en het geloof van vroeger.

Het project begint met twee voorbereidende lessen in de klas. De leerkracht krijgt hiervoor digitaal lesmateriaal dat kan worden afgedrukt voor de leerlingen. Aan de hand van verhalen, afbeeldingen en werkbladen bereiden de leerlingen zich voor.

Daarna gaat de klas op excursie. De leerlingen bezoeken de vier erfgoedinstellingen aan de hand van een tijdschema. Bij elke instelling krijgen ze een speciale rondleiding of opdracht van ongeveer vijfentwintig minuten. De instellingen hebben hiervoor een programma ontwikkeld dat aansluit bij de voorbereiding in de klas. 

Terug in de klas verwerken de leerlingen hun ervaringen aan de hand van opdrachten en 'het grote vroeger spel'.

Praktische informatie

Uitvoerende(n): Catharinakerk, Museum Havezate Mensinge, Speelgoedmuseum Kinderwereld en Scheepstra Kabinet 
Categorie: erfgoed 
Groep(en)::3 - 4B
Soort activiteit: excursie
Ruimte: kerk + musea
Verduistering: nvt
Duur: 2,5 uur

Downloads

Rondje om de Brink: Handleiding docenten
Rondje om de Brink: Werkbladen
Het grote vroeger spel - Rondje om de Brink
Afbeeldingen verhaal Ot en Sien - Rondje om de Brink

Bron afbeelding: Kunst en Cultuur, https://www.kunstencultuur.nl/onderwijs/primair-onderwijs/cultuurmenu